Taste in Travel, Travels

Călătorie Culinară în Turcia: Istanbul și Cappadocia

Dacă vrei să-ți duci papilele gustative în Rai și nu știi cum, mergi în Turcia pentru câteva zile!

Paradisul baclavalelor, supelor de linte și kebab-urilor, Turcia este locul în care vei găsi extrem de multe condimente, dulciuri inedite și cele mai aromate mâncăruri.

După 3 vizite în Turcia, două în Istanbul, una în Alanya (Antalya) și o vacanță în Cappadocia (Göreme, Ürgüp, Ortahisar, Mustafapașa), am început să îndrăgesc bucătăria turcească.

Poate că a fost dragoste la prima vedere a peștelui spadă sau al puilor de baltă din Alanya. Sau poate a fost vina salatelor orientale adevărate. Oricum…

Papilele mele gustative au memorat câteva bunătăți mai recente (2015), despre care îți povestesc mai jos, în caz că nu poți decide ce să încerci mai întâi din variata bucătărie turcească.

• Testi Kebab la Firin Express în Göreme, Cappadocia
  • Supă de iaurt cu castraveți în Ürgüp, Cappadocia
  • Supă de linte în Mustafapașa, Cappadocia
  • Baclavale în Ürgüp, Cappadocia
  • Kebab Adana și Künefe în Grand Bazaar-ul din Istanbul
  • Fish Kebab pe Podul Galata din Istanbul
  • Deserturi turcești de la Hafiz Mustafa din Istanbul
  • Bazarul de mirodenii / Bazarul Egiptean sau Mısır Çarşısı din Istanbul

Cu siguranță mai sunt foarte multe locuri faine nedescoperite, așa că poveștile de mai jos nu se vor un ghid, ci o colecție de experiențe, sper eu utile celor care vor să meargă într-un city break în Istanbul sau într-o vacanță în Cappadocia.

Supă de linte roșie în Mustafapașa, Cappadocia

Diminețile sunt inundate de mirosul apetisant al pâinii scoase din cuptor de singurul brutar din sat.

Aici, încă vezi copii plimbându-se pe cai fără șa, iar localnicii mai înstăriți au câte un tractor în fața porții. Tocmai de aceea merită să petreci mai mult timp în Mustafapașa decât în Goreme – un orășel mult mai turistic, cumva antropizat, deși păstrează mai multe case săpate în stâncă.

În Mustafapașa, mâncarea este simplă și savuroasă. O poți servi doar în 5 locuri, 3 din ele fiind restaurante ale micilor hoteluri din zonă.

La hotelul în peșteră din Mustafapașa, unde ne-am petrecut nopțile în Cappadocia, bucătăreasa ne servea mai mereu supă de linte la cină. Mi s-a părut atât de bună, încât abia așteptam seara următoare, în speranța că voi mai primi o porție.

Am testat supa de linte și la una din terasele vecine. A fost bună, însă nu la fel de impresionantă ca cea a bucătăresei de la Monastery Cave Hotel.

Costul supei de linte roșie este mic, undeva între 4 și 6 lire turcești.

Testi Kebab în Göreme, Cappadocia

Göreme este poate cea mai cunoscută zonă din Cappadocia și locul în care poți avea o experiență culinară inedită – Testi Kebab.

Este o tocăniță de legume cu vită sau cu pui, tradițională în Cappadocia. Se prepară la cuptor, într-un vas de lut de unică folosință, complet sigilat și similar unei tajine în miniatură.

Partea impresionantă este servirea: ospătarul folosește un iatagan (la propriu) pentru a tăia vasul de lut pe mijloc, asemenea unui ou fiert.

Firin Express se numește restaurantul din Göreme și, deși am așteptat destul de mult (45 de minute), experiența culinară a meritat.

Testi Kebab este gustos, carnea de vită este preparată foarte bine, iar sosul destul de puțin condimentat. Costă 28 de lire turcești (45 de lei) și merită încercat.

Testi Kebab, Goreme, Capadocia

Testi Kebab in vas de lut

vase lut tajine pentru testi kebab

Supă de castraveți cu iaurt și baclavale de poveste în Ürgüp, Cappadocia

Supa de castraveți cu iaurt îmi este veche prietenă. Am făcut cunoștință în copilărie, grație unei emisiuni culinare de la TV5, unde era numită Supa grădinarului.

Doar că, atunci când m-am așezat în restaurantul aflat în autogara din Ürgüp, acolo unde mănâncă și localnicii, nu mă așteptam să o găsesc în meniu.

Aici avea niște paprika în plus față de rețeta francezilor, dar era aceeași minunată supă de castraveți cu iaurt. Când o prepar acasă, mai mereu pun usturoi, busuioc, uneori și mentă. Mi-am propus să încerc versiunea cu paprika data viitoare, deși știu că iaurtul face toată povestea turcească mai savuroasă.

Supa de castraveti cu iaurt turceasca

Supa de castraveți costă între 4 și 6 lire turcești, în funcție de locul pe care îl alegi.

Fetele din grupul nostru au găsit un loc cu baclavale de poveste, așa că ne-am luat și noi un pachet. Bineînțeles, le-am savurat în miez de noapte din vârful patului nostru din peșteră.

Şüküroğullari Pastanesi se numește patiseria, este în apropierea autogării din Ürgüp, iar minunățiile au costat aprox. 15 lire turcești.

baclavale turcesti

Kebab Adana și Künefe în Grand Bazaar-ul din Istanbul

N-ai loc să arunci un ac. Zeci de oameni trec pe lângă tine și forfotesc printre tarabele înghesuite ca sardinele în conservă.

Zarva și înghesuiala din Bazaar ar trebui să-mi displacă, dar lumea asta pestriță mă înveselește. Recunosc localnicii după pasul grăbit și turiștii după felul în care se opresc în drum, analizând nimicurile de pe tarabe.

Vreau să mănânc aici, în mijlocul nebuniei, fie ce-o fi!

Caut cu privirea locuri de mâncat, decidem să împărțim străduța în două, pe lungime, iar dacă găsim o masă liberă, ne facem semn ridicând mâinile în aer.

10 minute mai târziu, am norocul să văd 2 turci ridicându-se de la masa unei terase.

5 mese mici în mijlocul Bazaar-ului plin de oameni, iar noi ne așezăm victorioși la masă, de parcă am fi reușit să intrăm într-un restaurant cu 2 stele Michelin fără rezervare.

Ne-am așezat la masă și ne-am luat câte un Kebab Adana, ayran, künefe calde cu mult fistic și înghețată de vanilie și alte câteva bunătăți locale.

Probabil că entuziasmul ni se citea pe chipuri, pentru că un grup de 3 franțuzoaice s-au oprit să ne întrebe dacă mâncarea este într-adevăr atât de bună. Am aprobat mulțumiți, iar în 2 minute le-am cedat locul.

Toate preparatele din prima poza si künefele nevăzute pe motiv de poftă prea mare au costat 65 de lire turcești.

Dacă vrei o experiență interesantă, poate nu-i o idee rea să mânânci în Grand Bazaar-ul din Istanbul.

Pranzul in Grand Bazar Istanbul

Kebab in Istanbul

Kebab Adana in Grand Bazaar Istanbul

Fish Kebab pe Podul Galata din Istanbul

Aici am încercat pentru prima oară un fish kebab.

Al doilea a fost pe străzile din Amsterdam, unde am găsit un savuros sandviș cu hering.

Fish Kebab-ul de pe Podul Galata mi s-a arătat abia cu prilejul celei mai recente vizite în Istanbul, deși pare să fie o găselniță de street food destul de populară printre turiști. Poate n-am fost impresionată de fish kebab-ul turcesc, dar după un zbor destul de lung, a fost fix ce trebuie. Pretul unui fish kebab este de 16 lire turcesti.

Oricum, pe la 23.30, merită să vizitezi Podul Galata. O Cola scumpă pe una din terasele de sub pod vine cu surprizele ei. Pescarii sunt încă pe pod, iar nada adunată peste zi atrage delfinii la mal.

Deserturi turcești de la Hafiz Mustafa din Istanbul

Hafiz Mustafa este una din cele mai vechi cofetării din Istanbul.

Terasa este plină chiar și la 10 seara, atunci când ne-am aventurat pe străzi necunoscute în căutare de baclavale. Le-am mâncat cu Vlad pe stradă și apoi în vârf de pat, conform unei tradiții nou dobândite (repetată recent în Roma).

Cofertăria Hafiz Mustafa este mai scumpă, adică 39 de lire turcești pentru o cutie cu 6 bucăți, dar nu îți pare rău. Mi s-au părut și mai bune decât cele gustate în Ürgüp.

Baclavale turcesti Istanbul

Bazarul de mirodenii / Bazarul Egiptean din Istanbul

Prima vizită în bazarul Egiptean (Mısır Çarşısı) a fost în 2006, iar pentru mine acela este momentul în care mâncarea condimentată a intrat definitiv în meniul meu.

Piramide de condimente colorate stau întinse pe nesfârșite tarabe, iar bucățele apetisante de turkish delight și dealurile de ceai vrac acompaniază minunea. Atunci, ca și acum, n-am putut să plec din bazarul de mirodenii fără să cumpăr ceva, deși știu cam cât de scumpe sunt față de alte locuri din Istanbul.

Bazarul de Mirodenii din Istanbul

La cea mai recentă vizită, am avut șansa să aflu mai multe despre acest loc, mulțumită unei românce care avea un loc în acest spațiu magic pentru gurmanzi.

Tipa mi-a dat să gust din toate bucățelele de turkish delight și din aproape toate condimentele din magazin. Mi-a povestit puțin despre prețurile extrem de mari aferente închirierii unui spațiu în Bazarul Egiptean, precum și diferența majoră între turkish delight vrac și turkish delight din cutie.

Am fost surprinsă să aflu că turkish delight se reciclează.

Mai precis, nici măcar o bucățică nu se aruncă, chiar dacă este veche sau cade pe jos. Toate se adună într-o pungă și se întorc la fabrică, unde sunt curățate, puse în malaxor, pentru ca mai apoi să fie ambalate și vândute la cutie.

Mi s-a părut veridic, ținând cont că am văzut faza cu ridicatul de pe jos la unul din vânzători. Și, din ce-am testat până acum, există o diferența de gust, dar și de preț între turkish delight vrac și turkish delight la cutie.

Am plecat din magazinul ei cu niște piper boabe roșu, pe care îl pun în orice sos chimichurri, un amestec de condimente pentru carne și câteva bucățele de turkish delight. 50 de lire turcești.

condimente turcesti

fructe confiate turcesti

În Bazarul de Mirodenii, dar și prin tot Istanbulul, am vânat o turcoaică frumoasă purtătoare de burka. Și am găsit-o aici, în paradisul condimentelor.

Turcoaica cu burka in Bazarul Egiptean

Poveștile cu mâncăruri turcești nu se vor opri aici. Probabil că mai sunt multe alte gustoșenii de care n-am auzit, așa că plănuiesc să revăd Turcia cât de curând.

Dacă ți-a plăcut articolul, te rog spune și prietenilor tăi de pe Facebook.